DÉLKA PŘEDSTAVENÍ
120 minut, s přestávkou

Nastudoval Divadelní soubor Vrchlický Jaroměř ve spolupráci se členy Klicperova divadla Hradec Králové.

D S
V R C H L I C K Ý
J A R O M Ě Ř

Molière zesměšňuje maloměšťáctví. V Lakomci vykreslil typ člověka, pro něhož peníze znamenají všechno a je schopen pro ně obětovat i lásku rodiny.

Děj hry se odehrává v Paříži roku 1670. Harpagon je sice bohatý, ale neuvěřitelně lakomý. Každou návštěvu podezírá z krádeže, i když nic neukradla. Své děti omezuje jakbysmet. Má dceru Elišku a syna Cléanta, který je nucen si půjčovat peníze všade odjinud, jen ne od svého otce. Harpagonova zlotřilá povaha způsobí, že jde ještě dál a intrikuje s životy svých potomků.


OBÁVANÝ MOLIÈRE

     Už za svého života vzbuzoval obdiv i odpor, nadšení a odsouzení. Ten kritik, posměváček, nedůvěryhodný dobrodruh a manažer, ale skvostný literát. Po své smrti, když se stal klasikem, a když se tvůrci začali prohrabávat jeho divadelní pozůstalostí, stále zůstal obávaným autorem. Každého totiž uhranou témata a charaktery postav jeho her, ale při bližším ohledání leckoho okamžitě odradí mravenčí práce přijít na to, jak toto téma skrze jeho text úspěšně, srozumitelně a atraktivně ztvárnit.

     Je to opravdu velký oříšek. I já jsem stále v některých ohledech na pochybách. Moc jsem na něj zpočátku nesázel – starý, ukecaný, plochý, předvídatelný… Zjistil jsem však, že je asi chybou pohlížet na inscenování Molièra jenom skrze jeho text. Člověk totiž musí vzít do úvahy hlavně sebe sama, studium doby a samotného dramatika – člověka. Zatímco se Molière ve svých ranných fraškách a prvních hrách vysmívá všemu, co je kolem něj trapné, lživé, chorobné, prohnilé, ve svých vrcholných a zralých dílech se vysmívá tomu, co je špatné v něm samotném: obava o majetek (Lakomec), hypochondrie (Zdravý nemocný), nesnášenlivost (Misantrop), vlichocování se (Tartuffe), paranoia… Dokázal totiž, jako málokdo, neduhy společnosti uvidět i na sobě. Přestal ukazovat prstem, pořvávat kolem sebe, namířil rovnou na sebe. Začal se smát sám sobě. Zaujala mě tato jeho sebereflexe a stala se pro mne rozhodujícím momentem, proč Molièra, a zrovna třeba Lakomce, inscenovat.

     Je to totiž téma, které mě – a myslím, že nás všechny – trápí: zklamávání se v lidech, kterým jste věřili, kteří vás třeba i vedou nebo přímo řídí stát, když je začne požírat vlastní „já“. A také strach, abychom podobným svodům sami nepodlehli. Člověk totiž zůstane sám, uvězněný jen se svou zlostí jako zavrtaný červotoč.

     Molière je nesmírně bohatý a skýtá spoustu motivů, kterým se můžeme věnovat. V našem Lakomci je to předně motiv egomanie, mamonu, povrchnosti, ale i generační problém – motiv lásky navzdory nepřejícnému osudu a rodičům, motiv moralizování kázaní vody a pití vína, motiv naděje a víry. Pro tu bohatost Molièrova panoptika jsme do inscenace zařadili i postavy z jeho dalších her: Argana ze Zdravého nemocného jako alter ego pana Anselma, Valérovi vetkli taktiku Tartuffa, a z Tartuffa si také půjčili paní Pernellovou. Donem Juanem jsme trošku podpořili Cléanta, pana Simeona vyzbrojili Misantropem…

     A ta historie s králem Ludvíkem XIV.? Měl Molièra ve velké oblibě, a přestože si s ním asi nikdy na jevišti nezahrál, věříme, že si to pod svým chladným, povzneseným pohledem přeci jen moc přál.

     Milí Vrchličáci, DÍKY!                                                                                      
Honza Sklenář          

 

PREMIÉRY
30. května a 1. a 3. června 2018

INSCENAČNÍ TÝM

režie Jan Sklenář 
překlad Vladimír Mikeš 
upravil Jan Sklenář 
dramaturgie Miroslav Zavičár 
hudba David Smečka 
Ondřej G. Brzobohatý
v inscenaci je použita s laskavým svolením autora jeho píseň O lásce 
choreografie Lukáš Homola 
kostýmy Ivana Innertová 
návrh scény Tomáš Malý 
Zdeněk Blahovec 
scéna Jiří Brych
a kolektiv divadelní techniky 
rekvizity Bobo Krupka 
výroba rekvizit Jaroslav Sibera 
světla Tomáš Kopřiva 
zvuk Zdeněk Blahovec 
Miroslav Široký 
líčení Jaroslav Faltus 
text sleduje Bobo Krupka 
Alena Blaha Menger 
fotografie Tomáš Malý 
videozáznam Václav Mlejnek 

OSOBY A OBSAZENÍ

Milan
Hrycík
Harpagon - vdovec a lichvář
Václav
Lhoták
Cléante - Harpagonův syn
Lukáš
Ulrych
Valér - Harpagonův správce
Stanislava
Glembek
Elisa - Harpagonova dcera
Alena
Malá
Mariana - Anselmova dcera
Josef
Horáček
Anselm - šlechtic, nápadník Elisy
Galina
Jarošová
Frosina - všetečná rádkyně
Ladislav
Kriegler
mistr Simeon - Harpagonova pravá ruka, dottore notarius
Roman
Unger
Jakub - Harpagonův kuchař a kočí
Tomáš
Malý
Fleche - Cleanteův mazaný sluha a přítel
Luboš
Hynek
policejní komisař
Martin
Vakrčka
Moribundus - Anselmův dottore
Jaroslava
Bimanová
matka Mariany
Radka
Frnková
Claudie - služebná u Harpagona
Jan
Pavlista
Pierre - sluha u Harpagona
Eva
Urbancová
Tonka - služebná u Anselma
Alena
Hynková
paní Pernellová - uvědomělá vdova z Tartuffa
Jan
Vaněk
Ludvík XIV. - král
Jan
Suchánek
Molière
Jakub
Dufek
pierrot
Ivana
Frnková
kolombína
Alena
Pacáková
dvorní dáma
Alena
Blaha Menger

jako Alena Mengerová
dvorní dáma
Ludmila
Rindová
precioska
Jana
Pacáková
precioska
Markéta
Frnková
precioska
Jana
Ungerová
precioska

VIDEO
autor: Václav Mlejnek

PLAKÁT
autor: Tomáš Malý

PLÁNOVANÁ PŘEDSTAVENÍ

 derniéra proběhla 15.02.2020 

 
 

ODEHRANÁ PŘEDSTAVENÍ

15.02.2020 Městské divadlo Jaroměř Jaroměř
Derniéra.
22.08.2019 Městské divadlo Jaroměř Jaroměř
Theatrum Kuks 2019
03.07.2019 scéna Na Nové Volyně
Divadelní piknik
24.02.2019 Divadlo J.K.Tyla Červený Kostelec
Postupová soutěžní přehlídka
22.09.2018 Kulturní dům Třebechovice pod Orebem
Divadelní přehlídka Symposion
14.09.2018 Městské divadlo Jaroměř
22.07.2018 Studio DVA divadlo Praha
Vstupenky zde.
03.06.2018 Městské divadlo Jaroměř
3. premiéra
01.06.2018 Městské divadlo Jaroměř
2. premiéra
30.05.2018 Městské divadlo Jaroměř
1. premiéra

OCENĚNÍ



 

RECENZE




 

OHLASY V MÉDIÍCH